Tot i que les emocions formen
part de la nostra vida d’una manera molt profunda i real, la veritat és que,
durant molts anys, no s’han tingut gaire en compte, ni en la societat ni tampoc
en l’àmbit escolar.
Obrir la mirada a l’àmbit
emocional ens permet disposar de moltes més eines i recursos per dedicar-nos a
l’educació integral dels nostres infants. El cos, la ment i les emocions són
tres àmbits que constitueixen la nostra persona.
A
la nostra societat, ens trobem que les persones adultes tendim a negar les
emocions dels infants: “No passa res”, “no ploris”, etc. Aquestes són les
respostes que donem automàticament. El que esdevé bàsic és fer l’esforç per
ajudar als infants a identificar-les, posant-hi paraules i oferint-los eines:
“Estàs trist perquè enyores la mama? La mama, que t’estima molt, vindrà desprès
a buscar-te. Vine que et faré una abraçada”.
Als
infants els fa sentir bé que algú posi paraules al que els està passant, que
els ajudi a poder-ho entendre. La legitimació de les seves emocions influeix
positivament en ells. Per això és molt important reconèixer les seves
necessitats a nivel emocional.
Viure
amb els nens el dia a dia, ens pot ajudar per ensenyar-los a posar nom als seus
sentiments i emocions i, molt important també, a reconèixer les dels altres.
És
fonamental respectar els seus comentaris i opinions amb tolerància, sense
jutjar-los i respectant els seus sentiments. L’infant té dret a expresar el que
sent i ser respectat per expresar-ho. L’adult ha d’ajudar a canalitzar les
emocions que li generin malestar i potenciar les emocions positives.
Revista Guix d’infantil núm 47 i núm 82.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada